W poniższym artykule przedstawiłem wydarzenia prawne i społeczne towarzyszące wprowadzeniu przedmiotu „historia i teraźniejszość” do polskich szkół ponadpodstawowych. Dokonałem oceny pierwszego podręcznika do tego przedmiotu autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego przez pryzmat techniczno-redaktorski, metodyczny i merytoryczny, odwołując się do warsztatu pracy nauczyciela, któremu tyle uwagi w swoich publikacjach naukowych poświęcił Profesor Józef Półturzycki. Z przeprowadzonej analizy wypływa wniosek: podręcznik ten nigdy nie powinien trafić do uczniów. Jest on napisany językiem piętnującym, wykluczającym, agresywnym i pogardliwym.
The following article presents the legal and social events accompanying the introduction of the subject “History and the Present” to Polish secondary schools. I have evaluated the first textbook for this subject by prof. Wojciech Roszkowski. This evaluation was carried out from the technical and editorial, methodological, and content perspective, referring to the teacher’s workshop, which Professor Józef Półturzycki devoted a lot of attention to in his academic publications. One conclusion emerges from the analysis carried out: this textbook should never reach students. It is written in stigmatizing, excluding, aggressive, and scornful language.