Opracowanie porusza problematykę wychowania dziewcząt na ziemiach polskich w minionych epokach historycznych i kulturowych. Zawiera przegląd najbardziej reprezentatywnych stanowisk w tym zakresie, między innymi poglądy: Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Karpińskiego, Konrada z Byczyny, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Sebastiana Petrycego z Pilzna, Erazma Otwinowskiego, Andrzeja Glabera z Kobylina, Łukasza Górnickiego, Andrzeja Maksymiliana Fredry, Jana Amosa Komeńskiego, Adama Czartoryskiego i innych. Rozważania zakończono na wieku dziewiętnastym, który przynosi natężenie ruchu emancypacyjnego kobiet oraz szeroką dyskusję nad kwestią ich wykształcenia oraz rolą w życiu społecznym, w oświacie, kulturze i w nauce.
Study presents the issues of education of girls in the Polish lands in the past historical eras and cultures. Provides an overview of the most representative positions on this issue, including views of John Louis Vives, Erasmus of Rotterdam, Andrew Karpinski, Conrad of Byczyna, Andrew Frycz Modrzewski, Sebastian Petrycy from Pilsen, Erasmus Otwinowski, Andrew Glaber from Kobylin, Luke Górnicki, Andrew Maksymilian Fredro, John Amos Komenski, Adam Czartoryski, and others. Developing closes the period of the nineteenth century, which brings emancipation of women and the broad discussion on the issue of women’s education, their role in society in education, culture and science.