W artykule przedstawiony został projekt stworzenia nowego pola w analizach polszczyzny medialnej. Dotychczas w badaniach akcentowano perspektywę nadawcy i poszczególnych przekazów medialnych. Niniejsze rozważania mają na celu rozszerzenie zakresu analiz o odpowiednio ukierunkowane badania językowych zachowań odbiorców i/lub określonych grup odbiorczych. Obok ogólnej charakterystyki współczesnych modeli użytkowania komunikatów medialnych oraz omówienia czynników konstytuujących powstawanie odpowiednich wspólnot dyskursu w artykule przedstawiono konkretne propozycje wykorzystania określonych paradygmatów językoznawczych w projektowanych działaniach.
The article presents an idea of creating a new field of analysis of the Polish language used in the media. What has been emphasised so far is the perspective of the sender and specific media transmissions. The point of the discussion is to broaden the scope of analysis to include appropriately oriented studies of linguisitc behaviour of the viewers and/or specific target groups. Apart from a general description of contemporary models of usage of media messages and the discussion of factors organising the establishment of appropriate discourse communities, the article comprises specific ideas of using certain linguistic paradigms in planned activities.