Nauki o mediach funkcjonują jako autonomiczna dyscyplina naukowa od 2013 r. Ich autonomia oznacza nazwanie i opisanie przedmiotu badań oraz metodologii w stopniu umożliwiającym rozróżnienie tradycji badań fenomenologicznych (literaturoznawstwa i psychologii) oraz komunikologicznych (prasoznawstwo i socjologia). W tym kontekście wydaje się uprawnione zastosowanie terminu „multigenetyczność”. W artykule wskazano praktyczny zakres multigenetyczności na przykładzie kształcenia dziennikarskiego w uczelniach Lublina. Omówiono działanie Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej przez pryzmat aktywności sekcji badawczych, która decyduje o nowym paradygmacie dziennikarstwa. Przedstawiono także subdyscypliny i metodologię nauk o mediach. W świetle najnowszej refleksji teoriopoznawczej do subdyscyplin zalicza się m.in. historię mediów i medioznawstwa, język mediów, aksjologię, technologię, PR i marketing. Metody zaś cechuje interdyscyplinarność. W konkluzji stwierdzić można, że dyscypliny należące do tzw. otoczenia (np. historia, socjologia, politologia, ekonomia, prawo, kulturoznawstwo) obecne były u podstaw pierwszych studiów nad istotą dyscypliny nauki o mediach (w Polsce od połowy lat pięćdziesiątych XX wieku).
Media studies function as an autonomous scientific discipline since 2011. Their autonomy implies naming and describing the subject of research as well as methodology to the extent allowing to make distinction of phenomenological research (literary studies and psychology) and communication research (press studies and sociology). In this context it is reasoned to employ the term “multigenomic”. The article indicates a practical range of a multigenomic approach, exemplified by the journalism education in universities of Lublin. Activities of research sections of Polish Communication Association are analyzed as indicating a new paradigm of journalism. The paper also presents subdisciplines and methodology in media studies subdisciplines consist of: history of media and media studies, media language, axiology, technology, PR and marketing. Methods are characterized by interdisciplinary. Concluding, the author states that disciplines of the so-called environment of media studies (e.g. history, sociology, political science, economics, law, cultural studies) have been a foundation of early studies on the key issues of media studies as a discipline (in Poland since 50. of the 50th century).