Celem artykułu jest ocena wpływu nowoczesnych systemów zarządzania w sektorze TSL na możliwość skutecznego i efektywnego świadczenia usług magazynowania i transportu na rynku transportu i logistyki. W pierwszej części opisano znaczenie poszukiwania skutecznych i nowoczesnych rozwiązań, jak TMS, WMS oraz FMS, stosowanych w sektorze magazynowania i transportu. Określono kryteria wprowadzenia wymienionych powyżej systemów do przedsiębiorstwa. W drugiej części artykułu, na podstawie badań przeprowadzonych w przedsiębiorstwie PIOMAR Sp. z o.o., scharakteryzowano systemy operacyjne w tej organizacji oraz określono ich skuteczność. Celem ww. analizy była optymalizacja wszystkich głównych procesów zachodzących w firmie i wybór najlepszego rozwiązania dotyczącego problemów przedsiębiorstwa. Zarząd spółki zgodził się jednocześnie, że zawierające TMS, WMS, systemy i narzędzia FMS w procesach zarządzania pomogły zminimalizować błędy i straty finansowe spółki. Na podstawie przeprowadzonych badań i zebranych danych dotyczących PIOMAR Sp. z o.o. można stwierdzić, że wprowadzenie opisanych systemów informatycznych w procesie przechowywania i zarządzania transportem przyczynia się do maksymalizacji zysku oraz optymalizacji czasu pracy magazynu i jednostek transportowych. Ponadto firma działa wydajniej, a ryzyko złych decyzji w zakresie zarządzania w łańcuchu logistycznym została zredukowana do minimum.
The aim of this article is to assess the impact of the modern TFL sector management systems on the possibility of effective and efficient rendering of storage and transport services on the transport and logistics market. In the first part of this thesis, the significance of searching for effective and modern systems solutions was presented, TMS, WMS, and FMS systems used in the storage and transport sector were defined, and the issue of necessity of introducing mentioned above systems to the businesses was raised. In the second part of the article, Piomar Sp. z o.o. [Ltd.] was presented. The company serves as the representative of the transport sector successfully operating in the European TFL industry for more than a quarter of a century. On the basis of empirical data made available by Piomar an attempt was made to characterise systems operating in this organisation and to determine their efficiency. The purpose of the mentioned above analyses is to optimize all main processes taking place in the company and to choose the best solution for problems which may influence on maximal and minimal market restrictions. The company's executive board agreed in unison that incorporating TMS, WMS, and FMS systems tools into management processes has helped to minimalize mistakes and the company's financial losses. On the basis of conducted research and gathered data concerning Piomar Sp. z o.o. [Ltd.], one can conclude that introducing the described above information systems to the storage and transport management process contributes to a maximum possible profit and to the optimization of warehouse and transport units' working hours. Moreover, the company operates more efficiently and the risk of bad management decisions in the logistics chain has been reduced to a minimum.