Sformułowano tezę, że rozwój floty pojazdów o napędzie elektrycznym (e-mobilność) spowoduje znaczącą poprawę jakości powietrza w polskich miastach ze względu na specyfikę wytwarzania energii i określony mix energetyczny (ograniczenie lub eliminacja emisji CO, węglowodorów, NOₓ i cząstek stałych), lecz równocześnie wystąpi znaczący wzrost emisji CO₂ oraz SO₂ ze względu na konieczność wyprodukowania przez elektrownie węglowe większej ilości energii elektrycznej. Tezę tę zweryfikowano, korzystając z dostępnych danych statystycznych. Przedstawiono również opracowaną przez zespół UKSW i Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych (ITWL) koncepcję wykorzystania odnawialnych źródeł energii w postaci gazowych biopaliw, energii słonecznej i energii wiatru jako lokalnych źródeł energii elektrycznej zasilającej bezpośrednio punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki takim rozwiązaniom technicznym może powstać sieć „zeroemisyjnych” punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Rozwój tej koncepcji wymaga badań prowadzących do optymalizacji rozwiązań technicznych w zakresie źródeł energii elektrycznej, magazynowania energii i szybkości ładowania pojazdów, a także optymalizacji lokalizacji takich punktów ładowania.
Redn. of SO₂, NOₓ, CO and particulate matter emissions from road transportation vehicles achieved by partial replacing gasoline-driven vehicles by electrically driven ones was calculated from available statistical data on air pollution under Polish conditions. A safe use of renewable energy sources (photovoltaics, wind power, gaseous biofuels) for charging the batteries in elec. vehicles was a base for developing a new concept in e-mobility politics.