W artykule przedstawiono analizę jednego z najniebezpieczniejszych zjawisk mogących występować na śmigłowcach jednowirnikowych ze śmigłem ogonowym, jakim jest nagła utrata ciągu na śmigle ogonowym. Zjawisko to nosi nazwę LTE (Loss of Tail Rotor Effectiveness). Z kilku znanych przyczyn występowania LTE, wśród których można również wymienić: przeciążenie śmigłowca, czy uszkodzenie śmigła ogonowego, najmniej opisany jest przypadek możliwości pojawienia się pierścienia wirowego na śmigle ogonowym. W artykule podano analizę opływu śmigłowca w warunkach LTE.
The paper contains the analysis of one of the most dangerous phenomena which may occur on a single main rotor helicopter. It is called LTE (Loss of Tail rotor Effectiveness) and consists in a sudden loss of thrust on a tail rotor. Considering several well known causes of LTE, two of which are: overload and the tail rotor damage, the least published is the possibility of the Vortex Ring State appearance on the tail rotor. The paper contains the analysis of the tail rotor airflow in which this phenomenon might occur.