ja gospodarcza oraz konieczność działania w warunkach przystosowania polski do członkostwa w Unii Europejskiej stawia przed samorządami coraz większe wymagania dotyczące realizowanych zadań. Ograniczona ilość środków sprawia, iż samorządy muszą dysponować nowoczesnymi i skutecznymi narzędziami planowania i realizacji swoich budżetów. Jednym z takich narzędzi jest budżet zadaniowy. Metoda budżetowania zadaniowego, oparta na znanej koncepcji zarządzania przez cele, znajduje w obecnym czasie szerokie zastosowanie w procesie planowania i realizacji budżetów gminnych. W kilkuletniej praktyce stosowania tej metody wytworzyła się znaczna rozbieżność pomiędzy jej założeniami teoretycznymi, a realizowanymi procedurami. Różnice te szczególnie mocno objawiają się w procesie planowania bezpośrednich kosztów zadań oraz przy przypisywaniu części kosztu funkcjonowania urzędu poszczególnym zadaniom. Celem niniejszego opracowania jest wykazanie występujących różnic, skutków jakie wywołują, oraz przedstawienie propozycji zmian realizowanych w praktyce procedur w celu doprecyzowania założeń planistycznych dotyczących kosztów.
Actual changable economic situation and necessity of operating incircumstances of adaption to membership in UE forces local governments to be more efficient. Limited financial resources causes that local governments must have modern and effective instruments for planning their budgets. One of those instruments is task budget. The method of task budget, based on well known conception of managing through targets, finds application in planning and executing local budgets. In practise usage of this method appeared several differences between theoretical guidelines and applied procedures. Those differences are especially visible in planning direct costs of taska and division indirect costs between tasks.