Istotnym problemem infrastruktur geoinformacyjnych, w tym także ESDI (European Spatial Data Infrastructure), są dane geoprzestrzenne o dostatecznej dokładności i spełniające potrzeby użytkowników. Zagadnienie to w odniesieniu do ESDI jest tematem prac zespołu ekspertów inicjatywy INSPIRE (Infrastructure for Spatial Information in Europe). W raportach zespołu przyznaje się tym danym wysoki priorytet, ponieważ są podstawą różnych analiz przestrzennych w wielu dziedzinach działalności praktycznej i badawczej. W tej sytuacji na uwagę zasługuje możliwość wykorzystania do takich zastosowań w ESDI danych uzyskanych z radarowej topograficznej misji promu kosmicznego (SRTM) zorganizowanej przez NASA. Misja ta odbyła się w lutym 2000 i jej celem było interferometryczne radarowe skanowanie powierzchni Ziemi. Zainstalowany na promie zestaw pomiarowy składał się z 60-metrowego masztu i zainstalowanych na nim dwóch równoległych układów pomiarowych (X-band i C-band). Skanowanie objęto obszar Ziemi zawarty pomiędzy równoleżnikami 54°S i 60°N. Dane SRTM, aby mogły stanowić poprawny i zweryfikowany model powierzchni terenu, wymagają wieloletnich prac. Opracowywane są dwie wersje: SRTM-1 o pełnej rozdzielczości (moduł próbkowania 1") i SRTM-3 o rozdzielczości liniowo trzykrotnie mniejszej (moduł 3"). Rzędne terenu SRTM-3 są średnimi z 9 wartości SRTM-1. Pomimo, że prace nad tymi danymi będą jeszcze trwały długo, obecnie została udostępniona surowa (nie zweryfikowana, nie poprawiona) wersja SRTM-3 dla całego zasięgu skanowania. Udostępnione dane stanowią dla celów naukowych niezwykle cenny materiał. Jednak, aby móc je wykorzystać trzeba znać ich organizację, format zapisu binarnego i dysponować oprogramowaniem do wstępnej ich obróbki w trybie zadań skryptowych. Ten ostatni element jest szczególnie istotny, ponieważ ze względu na wielką objętość przetwarzanie konwersacyjne jest bardzo pracochłonne. O objętości tych danych świadczy przykład dla obszaru Polski - zestaw taki składa się z 96 segmentów i stanowi to łącznie 138 milionów liczb.