W artykule podjęto próbę analizy zmian w systemie organizacji pasażerskich kolejowych przewozów regionalnych w województwie zachodniopomorskim w kontekście procesu usamorządowienia spółki Przewozy Regionalne oraz zmian prawnych na poziomie Unii Europejskiej oraz krajowym. Pogarszająca się sytuacja finansowa przewoźnika oraz wynikające z tego zagrożenie dla ciągłości świadczenia usług o charakterze służby publicznej, powoduje konieczność poszukiwania przez samorządy nowych form organizacji przewozów kolejowych w regionach. Jednym z rozwiązań może być utworzenie spółki przewoźnika z udziałem samorządu województwa świadczącego usługi pasażerskich kolejowych przewozów regionalnych.
This article attempts to analyze changes in the organization of regional passenger rail transport in Zachodniopomorskie Region in the context of the Regional Transport Company municipalization and legal developments at European Union level and national level. The deteriorating financial situation of the carrier and the consequent threat to the continuity of service of a public service, makes it necessary to search for new forms of local rail services in the regions. One of the solutions might be to create a company-carrier with regional government service passenger regional railway.