Celem artykułu jest określenie istotnych czynników, które powinny być uwzględniane w prognozowaniu popytu w sklepie internetowym. W pierwszej części artykułu przedstawiono ogólną charakterystykę metod ilościowych i jakościowych używanych przy prognozowaniu popytu. Następnie przedstawiono cechy charakterystyczne popytu w sklepie internetowym. Przedstawiono także ważniejsze aspekty prognozowania popytu w sklepie internetowym w podziale na prognozowanie ilościowe i jakościowe. Ostatnią część artykułu stanowi prezentacja wyników badań ankietowych przeprowadzonych w sklepach internetowych w listopadzie 2007 roku. Badania dotyczyły wykorzystania przez sklepy internetowe narzędzi do prognozowania popytu i pokazały, że zakres wykorzystania tego typu narzędzi w praktyce gospodarczej jest wciąż niewielki.
The aim of this paper is to identity factors, which have to be taken into consideration when forecasting demand in e-shops. First part of this paper presents general overview of quantitative and qualitative methods of demand forecasting. Next, it analyses selected features of demand in Internet shops and shows important aspects of demand forecasting in e-shops, dividing those aspects into quantitative and qualitative. The last part of this paper presents results of the research which was conducted in Polish Internet shops in November 2007. These research concerns the popularity of demand forecasting IT tools in e-shops. It shows that only a few percent of Internet shops use such tools in market practice.