W artykule omówiona została koncepcja wykorzystania języków opisu sprzętu do specyfikacji funkcji zależnościowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Przegląd stosowanych rozwiązań pokazuje, że nie istnieje metoda opisu zapewniająca jednolitą platformę specyfikacji dyskretnych układów sterowania w kolejnictwie. Obecnie wykorzystywane metody nie oferują również możliwości statycznej i dynamicznej weryfikacji wykonanego układu. Proces projektowania przy użyciu proponowanej metody zaprezentowany został na przykładzie specyfikacji algorytmu działania pojedynczego modułu dla geograficznego systemu zależnościowego, tworzonego w języku VHDL. Zastosowanie symulatorów logicznych w procesie weryfikacji projektu pozwoliło na wykonanie symulacji potwierdzających poprawność działania modelu. Na podstawie tak wykonanej specyfikacji pokazano zalety wykorzystania wspomagania komputerowego w postaci wszechstronnego pakietu przeznaczonego do tworzenia w językach HDL.
This paper presents several issues concerning computer aided specification of railway interlocking functions using hardware description languages. The review of currently used methods shows that none of them can provide a uniform design platform for railway applications, capable of static and dynamic verification of the design. The proposed design process is shown on an exemplary specification of a geographical interlocking module algorithm, written in VHDL. With the use of logic simulators it was possible to verify correctness of the description. The article presents various advantages of utilizing both hardware description languages and computer aided design software.