Jednym z celów szczegółowych Białej Księgi z 2011 r. (KOM(2011) 144 wersja ostateczna) jest zmniejszenie o połowę liczby samochodów o napędzie konwencjonalnym w transporcie miejskim do 2030 r., eliminacja ich z miast do 2050 r.; osiągnięcie zasadniczo wolnej od emisji CO2 logistyki w duych orodkach miejskich do 2030 r. W artykule przedstawiono modele, które mogą wspierać ten proces w zakresie wdrażania niskoemisyjnych lub bezemisyjnych autobusów do publicznego transportu zbiorowego w miastach i aglomeracjach. Szczególną uwagę zwrócono na submodel ekonomiczny, który z punktu widzenia operatora, czyli przedsiębiorstwa mającego wdrażać taką technologię przewozów w transporcie publicznym jest submodelem decydującym o rozpoczęciu i trybie wdrażania tego procesu. Omawiany submodel nie mógłby być dla operatora użyteczny, bez współbieżnego funkcjonowania pozostałych submodeli modelu zrealizowanych w ramach projektu ERANET Electromobility+ CACTUS.
One of the specific objectives of the White Paper of 2011. (COM (2011) 144 final) is to halve the use of ‘conventionally-fuelled’ cars in urban transport by 2030m, phase them out in cities by 2050; achieve essentially CO2-free city logistic in major urban centres by 2030. The paper presents models that can support this process in the implementation of low or zero emission buses for public transport in cities and major urban centres. Particular attention was paid to the economic sub-model which, from the point of view of the operator or enterprise having to deploy such technology in public transport traffic is sub-model determining the beginning and mode of implementation of this process. The present sub-model could not be useful to the operator, without co-operation of the other models in the model realized in the framework of ERA-NET project Electromobility + CACTUS.