The paper pertains to matters related to the quantification of functional availability of military vehicles, with reference to exploitation intensity and reliability aspects. The conducted exploitation research paved the way for elaborating methods of determining functional availability for military vehicles, in particular focusing on exploitation intensity and reliability. The essential research was conducted using the developed mathematical model based on the probabilistic, stochastic Markov process, which allowed modelling the process of changes in the exploitation states of military vehicles. In the course of the research, which enabled the authors to estimate the functional availability value, four-layered probes of the military vehicles were used (different types and makes), from the second exploitation phase, with varied mileage from the beginning of the exploitation and average mileage per year.
Praca dotyczy zagadnień związanych z kwantyfikacją gotowości funkcjonalnej pojazdów wojskowych z uwzględnieniem intensywności eksploatacji i niezawodności. Przeprowadzone badania eksploatacyjne umożliwiły opracowanie metodyki wyznaczania gotowości funkcjonalnej pojazdów wojskowych, ze szczególnym uwzględnieniem intensywności eksploatacji i niezawodności. Zasadnicze badania przeprowadzono przy wykorzystaniu opracowanego modelu matematycznego, opartego na probabilistycznym modelu stochastycznym Markowa, za pomocą którego odwzorowano proces zmian stanów eksploatacyjnych pojazdu wojskowego. Do badań, które pozwoliły oszacować wartość gotowości funkcjonalnej wykorzystano cztery próby warstwowe pojazdów wojskowych różnych typów i marek, z drugiej fazy eksploatacji, ze zróżnicowanym przebiegiem od początku eksploatacji oraz średnim przebiegiem w roku.