Celem pracy była analiza wybranych grup przekąsek słonych (chipsy ziemniaczane, chrupki, w tym kukurydziane oraz paluszki) na polskim rynku pod kątem ich dostępności, ze szczególnym uwzględnieniem smaku produktu, producenta oraz wielkości opakowań dostępnych na rynku. Analiza wykazała, że w przebadanych sklepach w Warszawie i okolicach można było zakupić 239 różnych asortymentów słonych przekąsek, zwłaszcza chipsów ziemniaczanych. W grupie chipsów ziemniaczanych były to przede wszystkim produkty o smaku paprykowym, serowo-cebulowym, solone, cebulowe i serowe (61% dostępnego asortymentu), natomiast w grupie chrupek - chrupki bez dodatków (24%), paluszków - produkty solone oraz z sezamem i makiem (74% asortymentu). Przeważająca większość przebadanych produktów dostępna była na rynku w jednej tylko wielkości opakowania do 100 g lub od 100 do 200 g, w zależności od asortymentu produktu.
The purpose of the study was to analyze selected groups of salty snacks (potato chips, crisps including corn crisps and sticks) on the Polish market in terms of their availability, with particular emphasis on the taste of the product, the manufacturer and the pack size available on market. The analysis showed that we could buy 239 different kinds of salty snacks, especially potato chips in surveyed shops in Warsaw and its surroundings. In the group of potato chips were mainly pepper, cheese-onion, salted, onion and cheese products (61% of the available assortment), while in the group of crisps - products without any additives (24%), sticks - salted products and sticks with sesame and poppy seeds (74% of the assortment). The vast majority of tested products was available on the market only in one pack size which is 100 g or 100 to 200 g depending on the assortment of the product.