Serwis Infona wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Są to wartości tekstowe, zapamiętywane przez przeglądarkę na urządzeniu użytkownika. Nasz serwis ma dostęp do tych wartości oraz wykorzystuje je do zapamiętania danych dotyczących użytkownika, takich jak np. ustawienia (typu widok ekranu, wybór języka interfejsu), zapamiętanie zalogowania. Korzystanie z serwisu Infona oznacza zgodę na zapis informacji i ich wykorzystanie dla celów korzytania z serwisu. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności oraz Regulaminie serwisu. Zamknięcie tego okienka potwierdza zapoznanie się z informacją o plikach cookies, akceptację polityki prywatności i regulaminu oraz sposobu wykorzystywania plików cookies w serwisie. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w swojej przeglądarce.
The purpose of the study was to find out if the students who attend the classes with ability grouping differ from the students in heterogeneous classes in their school motivation and academic self-efficacy in the various school subjects. We also tried to determine the differences in motivation and self-efficacy between the students in the low-, medium- and high-ability groups. The experimental group (EG) was composed of 584 students attending ability-grouped classes and the control group (CG) comprised 303 students attending the heterogeneous classes. The data on motivation and self-efficacy were collected three times during the years 2000-2002. In general, we can conclude that no differences were found in the level of the intrinsic and extrinsic motivation in the students attending the classes with the partial setting and the students attending the heterogeneous groups in all the subjects. The results of the study confirmed a decline in students' intrinsic and extrinsic motivation as well as in self-efficacy during the two-year interval. The highest intrinsic motivation and self-efficacy in all subjects were found in the high ability group and the lowest results were found in the low ability group. The implications for further research and practice concerning ability grouping in the primary schools are discussed. .