In the article ‘Gender interpretation in collection of works of Wira Wowk Carnival’ gender is explored from the mythological point of view. Yung system of archetypes is taken into account and also the Ukrainian and Indian psychotypic contexts are confronted. Myths and history of Indian tribes in Latin America are analyzed as such, that light up the features of creative perception of Wira Wowk. The different aspects of this works and specific of magic realism are emphasyzed. Unreality and at the same time slender logic, special chronotope, accentuation of sphere of irresponsible, appeal to national archetypes are the basic lines of such creative direction. Consideration of key characters of cycle is offered, archetypical constituents of works are analysed. Attention is concentrated on the triad of Animus – Аnimа – Shadow. The textual and contextual analysis are offered.
W artykule przeanalizowano Karnawał Wiry Wowk w ujęciu genderowym i z uwzględnieniem studiów nad mitami oraz jungowskiej koncepcji archetypów. Dokonano zestawienia kontekstów ukraińskiego oraz indiańskiego. Badaniom poddano mity i dzieje indiańskich mieszkańców Ameryki Łacińskiej mające istotny wpływ na artystyczne wizje Wiry Wowk. Zwrócono także uwagę na wielopłaszczyznowość prozy autorki Karnawału. Podstawowymi cechami jej twórczości są: irracjonalizm i – jednocześnie – klarowna logika, specyficzny chronotyp, akcentowanie sfery nieświadomości oraz odwołania do archetypów narodowych. Uwadze Czytelnika poddano omówienie niektórych kluczowych obrazów, w tym triadę Animu – Anima – Cień, wraz z kontekstualną analizą ich archetypowych elementów.