Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport > 2020 > 129 > 15-24
Source
Abstract
Identifiers
journal ISSN : | 1230-9265 |
Authors
Resource added by
Keywords
Publisher
Fields of science
Bibliography
-
Wielofunkcyjność pojazdów przystosowanych dla osób z niepełnosprawnością
Celem artykułu jest przedstawienie, jak ważnym czynnikiem jest funkcjonalność wnętrza samochodu. Właściwy wybór auta oraz dobór pasującego oprzyrządowania dla osoby z ograniczeniami motorycznymi to bardzo istotny proces. Zakup jednego pojazdu dla kierowców, którzy mają zróżnicowane potrzeby i możliwości prowadzenia, jest niełatwym wyzwaniem. Dobrze podjęta decyzja może znacząco poprawić warunki bezpieczeństwa w czasie jazdy. W treści przedstawiono przegląd problemów związanych z podjęciem takiej decyzji oraz omówiono wstępne wytyczne dotyczące doboru urządzeń adaptacyjnych do typu nadwozia pojazdu. -
Malawko, P., Szczepański, T., Świderski, A. (2018). Wpływ parametrów urządzeń adaptacji na prowa-dzenie pojazdu, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej – Transport, 121, 233-243.
-
Ocena możliwości wykorzystania pojazdów autonomicznych do rozwoju mobilności osób niepełnosprawnych
Prowadzenie samochodu przez osoby z dysfunkcjami motorycznymi bardzo często wiąże się z obsługą urządzeń adaptacyjnych. Powoduje to niejednokrotnie szybsze odczuwanie zmęczenia, co może w znaczącym stopniu ograniczać mobilność tych osób przy podróżach na większych dystansach. Jako rozwiązanie problemu proponuje się zastosowanie funkcji częściowej autonomizacji jazdy, dzięki czemu na niektórych odcinkach w czasie jazdy wiele czynności obsługowych podczas prowadzenia samochodu będzie wykonywanych przez oprzyrządowanie pojazdu. W pracy przedstawiono badania i analizę danych w tym zakresie, prowadzone w Instytucie Transportu Samochodowego, przy współpracy z firmą Tesla Warszawa. Zaprezentowane wyniki pokazują, dla których dysfunkcji motorycznych rekomendowane jest powyższe rozwiązanie i w jakim stopniu spowoduje ono poprawę mobilności w rzeczywistym ruchu drogowym. Dzięki temu technologia samochodów o częściowej autonomizacji jazdy może zostać wprowadzona do użytku na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.