Prezentowane badania miały wykazać, czy i w jakim stopniu koordynacyjne zdolności motoryczne uczniów z dysfunkcją narządu wzroku podlegają ukierunkowanej stymulacji. Badaniami objęto chłopców niewidomych i słabo widzących w wieku 13-14 lat. Utworzono grupę eksperymentalną (E) i kontrolną (K). Opracowano zestaw ćwiczeń kształtujących koordynacyjne zdolności motoryczne i wprowadzano je w grupie eksperymentalnej na każdej jednostce lekcyjnej. Pod uwagę wzięto 4 zmienne: zdolność orientacji czasowo-przestrzennej, zdolność równowagi dynamicznej, zdolność szybkiej reakcji prostej oraz zdolność wysokiej częstotliwości ruchów całym ciałem. Program realizowany był przez okres 6 miesięcy. Wprowadzenie na lekcjach wychowania fizycznego programu kształtującego koordynacyjne zdolności motoryczne uczniów z dysfunkcją narządu wzroku wpłynęło znacząco na poprawę takich zmiennych jak zdolność orientacji czasowo-przestrzennej, szybkość reakcji. W zakresie zdolności równowagi i częstotliwości ruchów ukierunkowane oddziaływanie nie przyniosło oczekiwanych efektów.