Celem badań była analiza związku między postawą ciała w płaszczyźnie strzałkowej a reakcjami równoważnymi wyrażonymi średnim punktem obciążenia (SPOX) i średnim punktem obciążenia (SPOY) u dzieci w wieku 12-15 lat. Badaniami objętych zostało 503 dzieci z wylosowanych uprzednio: Szkoły Podstawowej nr 13 i Gimnazjum nr 4 w Starachowicach. W badaniach postawy zastosowano technikę fotogrametrii przestrzennej wykorzystującą efekt mory projekcyjnej. Równowagę badano na platformie stabilograficznej. Wartość SPOX dla całej grupy badanych oscylowała od -0,86 (mm) przy OE do -2,49 (mm) przy CE. Różnica w teście Romberga 1,63 (mm). W postawie prawidłowej od -0,90 (mm) przy OE do -2,13 (mm) przy CE. Różnica w teście Romberga 1,23 (mm). W postawie wadliwej od -0,81 (mm) przy OE do -3,02 (mm) przy CE. Różnica w teście Romberga 2,21 (mm). Wartość SPOY dla całej grupy badanych oscylowała od 39,72 (mm) przy OE do 40,16 (mm) przy CE. Różnica w teście Romberga -0,44 (mm). W postawie prawidłowej od 39,37 (mm) przy OE do 39,20 (mm) przy CE. Różnica w teście Romberga 0,18 (mm). W postawie wadliwej od 40,22 (mm) przy OE do 41,56 (mm) przy CE. Różnica w teście Romberga -1,34 (mm). Analiza wariancji wykazała istotny efekt opcji badania (p < 001). SPOX w teście przy CE istotnie zwiększył się zarówno w postawie wadliwej, jak i prawidłowej. Dzieci z postawą wadliwą mają nieco wyższe wartości SPOX. Choć wartość SPOY w postawie wadliwej była nieco wyższa, to analiza wariancji nie wykazała istotnych efektów.