W niniejszej pracy przedstawiono program oraz wyniki badań podatnych węzłów zespolonych stalowo-betonowych z akcentem na odkształcenia i zarysowanie płyty żelbetowej. Parametrami zmiennymi w badanych elementach były stopień zbrojenia podłużnego płyty (realizowany poprzez zastosowanie tej samej liczby prętów, ale o różnej średnicy) oraz grubość blachy czołowej. Zastosowano cienkie (o grubości 10 mm i 12 mm) blachy łączące belkę ze słupem, zdecydowanie cieńsze niż zazwyczaj stosowane w dotychczasowej praktyce projektowej opartej na normach PN-B. W badaniach zaobserwowano wpływ grubości blachy czołowej na odkształcenia płyty betonowej. Był on uzależniony od odległości rozpatrywanego obszaru od węzła oraz od stopnia zbrojenia płyty. W bezpośrednim sąsiedztwie węzła (obszar A) zauważyć można wzrost odkształceń płyty betonowej wraz ze zwiększeniem grubości blachy. Jednocześnie im większy był stopień zbrojenia płyty tym mniejsze różnice w odkształceniach płyty w zależności od grubości blachy. Natomiast w przypadku obszaru B wpływ grubości blachy na odkształcenia wyraźnie maleje i już w przypadku elementów o średnim stopniu zbrojenia (ρ = 0,61%) nie zauważa się istotnych różnic. Analizując badane elementy pod kątem stopnia zbrojenia, w obszarze A nie zaobserwowano wyraźnych różnic w odkształceniach betonu na powierzchni płyty przy danym wytężeniu elementu, natomiast w obszarze B można zauważyć wzrost odkształceń płyty wraz ze wzrostem stopnia zbrojenia. W badaniach zaobserwowano, że pojawiające się rysy przebiegały przez całą wysokość części płyty (bez fałd), co świadczy o tym, iż w całej grubości płyty osiągnięta została wytrzymałość betonu na rozciąganie. W przypadku elementów o najniższym stopniu zbrojenia (ρ = 0,34%) zaobserwowano najmniejszą liczbę rys, ale odznaczały się one największą szerokością spośród badanych elementów (przy danym wytężeniu elementu). Już przy niewielkich obciążeniach miały szerokość zbliżoną lub przekraczającą 0,4 mm. Związane to było z faktem, iż przy małym stopniu zbrojenia już przy niewielkich obciążeniach naprężenia w zbrojeniu osiągały znaczne wartości (na skutek przyrostu naprężeń w zbrojeniu spowodowanego usztywnieniem przy rozciąganiu („tension stiffening”)). W przypadku pozostałych elementów (o stopniu zbrojenia ρ = 0,61% i ρ = 1,37%) szerokości rys przy zbliżonym wytężeniu były także zbliżone. Wpływ na ten fakt miał m.in. sposób zniszczenia elementów – w przypadku tych o najwyższym stopniu zbrojenia o nośności decydowała strefa ściskana węzła, a w zbrojeniu nie osiągnięto granicy plastyczności