Głównym założeniem projektu badawczego było zbadanie wpływu stylu myślenia nauczyciela na jego pracę w szkole. W szczególności interesujące wydało się zbadanie w jaki sposób posiadany przez nauczyciela styl myślenia warunkuje postrzeganie przez niego wzorca idealnego nauczyciela, czy cech uczniów odnoszących sukcesy. Ponadto w badaniu tym zweryfikowano założenie dotyczące wpływu stylu myślenia na oczekiwania wobec uczniów, oraz wyboru preferowanych sposobów realizowania zajęć dydaktycznych. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na styl myślenia jako czynnik istotnie wpływający na postrzeganie nauczycieli i działanie zgodne z nim. Generalnie nauczyciele oceniają uczniów zgodnie z posiadanym przez siebie stylem myślenia i taki też preferują u swoich podopiecznych. Nauczyciele o różnych stylach myślenia mają różne wymagania względem uczniów i preferują różne metody pracy. Specjalizacja przedmiotowa jest zgodna z posiadanym stylem myślenia.